Długość czytania:
Powrót do pracy po dłuższej przerwie dla wielu osób może okazać się bardzo stresującym doświadczeniem. Właśnie dlatego w niektórych organizacjach stosuje się tzw. reboarding czy proces, który ma na celu ponowne wdrożenie powracającego pracownika. W jakich firmach warto wprowadzić politykę powrotów? Którzy pracownicy powinni uczestniczyć w procesie reboardingu? Jak szybko i skutecznie przygotować powracających pracowników do wykonywania swoich obowiązków? O tym wszystkim przeczytasz w tym artykule.
Spis treści:
- Co to jest reboarding?
- Dlaczego warto dbać o politykę powrotów w firmie?
- Reboarding – co powinien uwzględniać i jak się do niego przygotować?
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Reboarding to proces ponownego wdrożenia pracownika, który powraca do organizacji po dłuższej przerwie.
- Dotyczy on osób, które decydują się na ponowne zatrudnienie u byłego pracodawcy, a także tych przebywających na urlopach macierzyńskich i rodzicielskich czy dłuższych zwolnieniach lekarskich.
- Ponowne wdrożenie pracownika może być również konieczne, gdy zatrudniony wraca do pracy stacjonarnej po kilkunastu miesiącach home office lub rozpoczyna zatrudnienie w innym oddziale firmy.
- Z reguły reboarding obejmuje szkolenia z zakresu oferty firmowej oraz narzędzi pracy. Powracający pracownik powinien być również zapoznany z nowymi obowiązkami.
Co to jest reboarding?
Reboardingiem nazywamy ponowne wdrożenie do pracy pracownika, który przez jakiś czas nie był związany z firmą, lecz postanowił do niej wrócić. Działa on na podobnej zasadzie co on-boarding – nie dotyczy jednak całkiem nowych osób zatrudnionych. Oprócz wdrożenia
w obowiązki zawodowe na danym stanowisku reboarding obejmuje także wprowadzenie na nowo w kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa czy w zespół współpracowników. Proces ten skierowany jest do osób, które postanowiły wrócić do firmy m.in. po:
- dłuższej nieobecności, np. urlopie macierzyńskim, wychowawczym bądź zwolnieniu lekarskim;
- czasowej pracy w innym przedsiębiorstwie;
- dłuższym home-office lub pracy w innym oddziale.
Reboarding dotyczy także pracowników, którzy mają zająć zupełnie nowe, wyższe stanowiska i wymagają wdrożenia w inne niż dotychczas obowiązki oraz zasady.
Symfonia HR
Wszystkie procesy HR w jednym systemie
Czym różni się reboarding od onboardingu?
Choć oba procesy mają na celu integrację pracownika z firmą, to jednak nieco się od siebie różnią. Onboarding skupia się na przekazaniu nowemu pracownikowi podstawowej wiedzy o firmie i jego roli, reboarding wymaga z kolei zaktualizowania już istniejącej wiedzy i umiejętności. Pracownik powracający do firmy może mieć tendencję do opierania się na starych nawykach i procedurach, dlatego tak ważne jest, aby podczas reboardingu poinfomować go o zmianach, jakie zaszły w organizacji w czasie jego nieobecności.
Dlaczego warto dbać o politykę powrotów w firmie?
Reboarding to coś, o co zdecydowanie warto dbać, prowadząc własną firmę. Przede wszystkim, ma on na celu zbudowanie relacji pracownika z miejscem pracy i pozostałymi osobami zatrudnionymi – podczas nieobecności w organizacji dochodzi niekiedy do zmian w kadrze. Firmy zmieniają także czasem swoją politykę, zasady wynagradzania pracowników, systemy nagradzania itp. To wyjątkowo ważne, aby osoba powracająca do swojego byłego miejsca zatrudnienia zapoznała się z tymi zmianami. Reboarding wiąże się z korzyściami zarówno dla samej firmy, jak i dla pracowników. Nie tylko ułatwia on powrót do pracy po dłuższym czasie, ale i zapewnia firmie doświadczonych specjalistów, którzy mogą wnieść do niej dodatkowe umiejętności. Proces ten pomaga zwiększyć poczucie bezpieczeństwa – m.in. pracownicom, które planują urlop macierzyński – i pozwala zmniejszyć rotację pracowników w organizacji. To z kolei wiąże się z oszczędnością czasu oraz funduszy, które zwykle poświęca się na proces rekrutacyjny i poszukiwanie całkiem nowych pracowników. Reboarding to również dobry sposób, by uchronić powracającego pracownika od błędów wynikających z braku znajomości nowych rozwiązań.
Przeczytaj także: Quiet quitters, czyli dlaczego ludzie tracą motywację i jak na nowo wzbudzić ich zaangażowanie
Symfonia R2Płatnik
Przejrzysty i prosty w obsłudze program do kompleksowej obsługi zatrudnienia w firmie
Reboarding – co powinien uwzględniać i jak się do niego przygotować?
Na proces reboardingu powinno składać się kilka konkretnych elementów. Jednym z nich jest omówienie kultury organizacyjnej firmy – jej misji, wizji, celów oraz wartości. Istotną część wdrożenia do ponownej pracy w danym miejscu stanowi również omówienie zakresu nowych obowiązków oraz oczekiwań względem powracającego pracownika. Niezbędne jest ponadto przedstawienie pracownikowi ścieżki rozwoju oraz awansu – zwłaszcza jeśli podczas jego nieobecności w organizacji zaszły zmiany w tym zakresie. Pracownik musi poznać również systemy oraz narzędzia wykorzystywane do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Reboarding wiąże się również z przyznaniem ponownie zatrudnionemu tzw. buddy’ego – osoby, która będzie towarzyszyła mu podczas pierwszych chwil po powrocie i udzielała niezbędnych wskazówek. Proces ponownego wdrożenia pracownika do pracy wymaga odpowiedniego przygotowania. Niezbędne okazują się w tym przypadku materiały szkoleniowe – inne dla osób powracających po dłuższym urlopie, a inne dla tych, które mają zająć wyższe stanowiska. Ponadto firma powinna określić konkretne cele biznesowe i obowiązki poszczególnych stanowisk – ich prezentacja będzie wówczas dużo łatwiejsza. Warto również zorganizować spotkanie uczestników reboardingu z całym teamem – niezależnie od tego, czy praca odbywa się w trybie stacjonarnym, czy zdalnym. Przydatny może się okazać także feedback od powracających pracowników, który jeszcze bardziej usprawni ten proces w przyszłości.
Przeczytaj także: Motywacja młodego pracownika – jak zadbać o jego zaangażowanie i utrzymać go na dłużej?
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy