Długość czytania:
Quiet quitting jest stosunkowo nowym zjawiskiem, zapoczątkowanym przez pracowników z pokolenia Post-Millenialsów, stawiających pierwsze kroki na rynku pracy. Kim jest quiet quitter, jakie są przyczyny cichego odchodzenia i w jaki sposób przywracać pracownikom motywację? Sprawdźmy!
Quiet quitters – kto to taki?
Quiet quitting, nazywane również cichym odpuszczaniem czy cichym odchodzeniem, wbrew pozorom nie polega na całkowitej rezygnacji z pracy. Jest to bardziej rezygnacja z wykonywania obowiązków, które choć minimalnie wykraczają poza podstawowy zakres prac. Pracownicy tracą motywację do działania i ograniczają się wyłącznie do tego, co muszą zrobić – nie chcą angażować się pracę w większym stopniu niż się tego od nich wymaga. Quiet quitters to osoby, które czekają jedynie na zakończenie każdego kolejnego dnia pracy, nie wkładając w pracę zbyt dużej energii. Praca nie jest dla nich pasją czy wyzwaniem, lecz czymś koniecznym do przeżycia. Tacy pracownicy są raczej pozbawieni inicjatywy i nie czują potrzeby rozwoju oraz zdobywania kolejnych umiejętności. Wiele osób uważa quiet quitting za zdolność stawiania granic i dbanie o work-life balance. Celem quiet quittersów jest zaprzestanie emocjonalnemu angażowaniu się w pracę i walka ze stresem spowodowanym nadmierną ilością obowiązków.
Przeczytaj także: Instrukcja: jak stracić wartościowego pracownika w trzy miesiące
Dlaczego tracimy motywację do pracy?
Przyczyn utraty motywacji do pracy możemy wyróżnić całe mnóstwo. Wbrew pozorom miejsce pracy wcale nie ma w tym przypadku dużego znaczenia – zapał do wykonywania zawodowych obowiązków można stracić w każdym z nich. Jednym z powodów, dla których motywacja pracowników spada, jest często zbyt niskie wynagrodzenie. Wielu z nich uznaje, że nie ma sensu za bardzo się angażować i brać na siebie dodatkowych obowiązków, jeżeli nie idzie to w parze z miesięczną pensją. Utrata zaangażowania w pracę, a nawet wypalenie zawodowe, może być spowodowane również nieprzyjemną atmosferą i złymi relacjami – zarówno na linii pracownik-pracodawca, jak i na linii pracownik-współpracownicy. Nierzadko pracownicy postanawiają nie angażować się w nic poza przydzielonymi obowiązkami z powodu nierównego traktowania w miejscu pracy. Przyczyną utraty motywacji do pracy może być również nadmierny stres związany z wykonywanymi obowiązkami – zbyt duża presja bardzo często sprawia, że postanawiamy odpuścić i skupić się wyłącznie na tym, co niezbędne. Niekiedy brak zaangażowania wynika również z przyczyn osobistych i nie jest związany bezpośrednio z sytuacją w organizacji.
Symfonia HR
Wszystkie procesy HR w jednym systemie
Jak wzbudzić na nowo zaangażowanie pracowników?
Motywowanie pracowników to niezwykle ważny element zarządzania przedsiębiorstwem. Niezbędna jest w tym przypadku odpowiednia komunikacja – oprócz samego zlecania zadań, pracodawca powinien być dostępny dla pracowników i stale pokazywać, że docenia ich osiągnięcia. Wielu pracowników przestaje angażować się w wykonywanie obowiązków ze względu na brak feedbacku i poczucie braku bycia zauważonym. Pochwały i przyjazna rozmowa mają zatem bardzo duże znaczenie. Chcąc zmotywować osoby zatrudnione do działania, warto również pozwolić im podejmować więcej decyzji samodzielnie i otworzyć się na ich pomysły. Czymś, co może pomóc w odzyskaniu zapału do pracy, jest również możliwość elastycznej pracy z uwzględnieniem potrzeb pracowników. Niekiedy należy przyjrzeć się również wysokości wynagrodzeń oraz benefitom, na jakie mogą liczyć osoby zatrudnione.
Przeczytaj także: Efektywność pracy – co tak naprawdę na nią wpływa?
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy