Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak wesprzeć pracowników w pracy z domu

Piotr Kowalski

Piotr Kowalski

Ekspert w Symfonii

Długość czytania:

27 kwietnia 2020

W miarę jak pandemia koronawirusa (COVID-19) się rozprzestrzenia, rząd nakłania ludzi do dystansowania społecznego i zaleca pracę z domu. Co to oznacza dla Twojej firmy? W tym artykule przyjrzymy się pewnym krokom, które możesz podjąć, aby pomóc swoim pracownikom w pracy zdalnej i zapewnić najlepsze możliwe funkcjonowanie swojej firmy.

W zależności od branży zapewnienie całemu personelowi możliwości pracy z domu może okazać się niewykonalne. Jeśli jednak jest to do zrobienia (przynajmniej dla części Twoich pracowników), istnieją pewne kroki umożliwiające przejście do pracy z domu, co pomoże uniknąć firmie spowolnienia działalności.

Dlaczego praca z domu może zapewnić stałe funkcjonowanie Twojej firmy

Jeśli Twoi pracownicy pracują zdalnie, firma będzie mogła działać dalej. Zespół ds. kadr i płac będzie mógł kontrolować bieżące potrzeby oraz zapewni wypłacanie wynagrodzeń pracownikom na czas.

Jak zarządzać firmą w sytuacji kryzysowej?

Twój zespół ds. finansów będzie w stanie nadzorować przepływy pieniężne oraz dopilnować, by faktury zostały zaksięgowane i opłacone, dzięki czemu będziesz mieć możliwość dalszego śledzenia finansów w swojej firmie.

Zespoły ds. sprzedaży i marketingu będą mogły kontynuować swoje działania, abyście mogli dotrzeć do obecnych klientów i usługobiorców oraz dokładać wszelkich starań, by znaleźć nowych.

Wdrażając stosowne środki wspierające pracę z domu, ułatwisz swojej firmie dalszy rozwój. Ważne jest, by zapewnić równe traktowanie pracownikom, którzy nie mają możliwości pracy z domu.

W jaki sposób przedsiębiorcy mogą wesprzeć swoich pracowników w pracy z domu

Istnieje szereg rozwiązań, które możesz wdrożyć i dzięki którym pomożesz swoim pracownikom w pracy z domu. Być może część Twoich pracowników już działa zdalnie.

Dla tych jednak, którzy nie zetknęli się wcześniej z takim sposobem pracy, może to być spora zmiana. Oto sześć wskazówek, które sprawią, że będzie ona łatwiejsza.

  1. Wprowadź strategię pracy z domu

Wdrażając strategię pracy z domu, będziesz w stanie zapewnić swoim pracownikom ciągłość ich pracy.

Może to wymagać podjęcia współpracy z zespołem informatyków, aby udostępnić Twojemu personelowi narzędzia potrzebne do pracy z domu, jak odpowiedni sprzęt czy oprogramowanie, zapewnić przejrzystość co do godzin pracy i obowiązków oraz stworzyć kanały łączności pozwalające na regularną komunikację między kadrą menedżerską i zespołami.

Część Twojej strategii pracy z domu może założyć wykorzystanie przetwarzania danych w chmurze.

Jeśli Twoje dane przechowywane są w chmurze, a nie lokalnie na indywidualnych urządzeniach, Twoi pracownicy będą mieć do nich dostęp – o ile mogą połączyć się z Internetem.

Twoje zespoły mogą pracować w dowolnym miejscu i czasie, korzystając właśnie z technologii cloud computing.

  1. Upewnij się, że udostępniasz swoim pracownikom odpowiednie narzędzia

Jeśli Twoi pracownicy mają nadal pracować, będą potrzebować do tego właściwych rozwiązań technologicznych. Dostęp do laptopów i tabletów, a także służbowych telefonów, jeśli takowe mają i używają, ułatwi im działanie.

W przypadku gdy nie mają możliwości dysponowania służbowymi urządzeniami, warto rozejrzeć się za programami, z których mogliby korzystać na swoim domowych sprzęcie.

Bazowanie na rozwiązaniach w chmurze (takich jak Google Drive czy Dropbox), pozwoli im na dostęp do potrzebnych dokumentów. Ponadto będzie im też oczywiście potrzebne połączenie z Internetem.

Porozmawiaj ze swoim zespołem IT i upewnij się, że wprowadziliście odpowiednie zabezpieczenia, jeśli chodzi o udostępnianie potencjalnie wrażliwych danych biznesowych.

  1. W świetle ograniczeń przemieszczania się korzystaj z wirtualnych spotkań

Mając na uwadze, że podróżowanie (szczególnie za granicę) jest mocno utrudnione, a niekiedy niemożliwe do zrealizowania, tego rodzaju wyjazdy służbowe będą musiały zostać na jakiś czas wstrzymane. Stanowi to pewną niedogodność, nie musi jednak powodować spowolnienia działań Twojej firmy. Po raz kolejny technologia może odegrać tutaj ważną rolę.

Korzystając z rozwiązań wpierających pracę zdalną, Twoi pracownicy będą mogli odbywać wirtualne spotkania. Uzyskają możliwość kontaktu z klientami i usługobiorcami na przykład dzięki programowi Microsoft Teams lub Skype i zapewnią ciągłe funkcjonowanie Twojej firmy.

  1. Pomóż swoim pracownikom trzymać się stałych godzin pracy

Praca z domu to szereg wyzwań, należy jednak zwrócić szczególną uwagę na czas pracy.

Pracownikom w domu łatwiej przychodzi ciągła praca; wydaje im się, że powinni pracować nawet poza ustalonymi godzinami . Brak struktur miejsca pracy może prowadzić do tego, że niektórzy pracownicy będą pracować dłużej niż jest to potrzebne (i dłużej niż powinni).

Porozmawiaj ze swoimi podwładnymi i wspomóż ich w utrzymywaniu stałych godzin pracy, zgadzając się na elastyczność w razie potrzeby – być może będą chcieli np. pomóc członkowi rodziny w zakupach i odpracować ten czas później.

Ostatnią rzeczą, której powinieneś oczekiwać od swojego personelu, jest pracowanie od świtu do nocy tylko dlatego, że nie ma nikogo, kto powie, że można „iść do domu”.

  1. Zachęcaj swoich pracowników do przerw od ekranów komputera

Ważną kwestią, którą powinno się mieć na uwadze podczas pracy z domu jest dobre samopoczucie pracowników. W przypadku pracy w biurze pracownikom łatwiej jest zacząć pracę o ustalonej godzinie i pozostać przy biurku do zaplanowanego momentu powrotu do domu.

Zachęcaj swoich pracowników do regularnych przerw od ekranów, nawet jeśli miałaby to być krótka przerwa na rozciągnięcie się i pozwolenie oczom na odpoczynek To samo dotyczy przerwy obiadowej – z uwagi na brak biurowego towarzystwa łatwiej wraca się do kontynuowania pracy. Przerwa obiadowa da jednak Twoim pracownikom zastrzyk energii i pozwoli im się skupić na bieżących zadaniach.

Wnioski dotyczące pracy z domu

Biorąc pod uwagę rozwój pandemii koronawirusa, sytuacja pozostaje wciąż niepewna i tym samym kwestia utrzymania funkcjonowania działalności Twojej firmy jest bardzo ważna – zarówno dla Twoich klientów i usługobiorców, jak i dla Twoich pracowników.

Utrzymanie przepływów pieniężnych i generowanie przychodów będzie wyzwaniem, jednak poprzez opracowanie wszelkich rozwiązań, które pomogą zachować rytm funkcjonowania firmy, dasz jej najlepszą szansę na kontynuowanie działalności.

 

Jak pracować i prowadzić firmę zdalnie?

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł:

Rekomendowany kolejny artykuł:

Więcej na ten temat:

Nowy pracownik a PPK

Nowy pracownik a PPK

Zatrudnianie nowego pracownika w firmie wiąże się z kilkoma obowiązkami dotyczącymi PPK. Dotyczy to zarówno pracodawcy, jak i samego pracownika. Dowiedz się, co musi zrobić pracownik, a co pracodawca w takiej sytuacji.

ERP – co to jest i do czego służy takie oprogramowanie?

ERP – co to jest i do czego służy takie oprogramowanie?

Polskie przedsiębiorstwa mierzące się z wyzwaniami związanymi z transformacją cyfrową coraz chętniej decydują się na wdrożenie systemów ERP. Okazuje się, że oprogramowanie, które jeszcze do niedawna było kojarzone z dużymi korporacjami i sporymi wydatkami, jest coraz bardziej dostępne cenowo także dla małych i średnich firm. I właśnie sektor MŚP może wiele zyskać, korzystając z nowoczesnego oprogramowania ERP. Czym jest ERP, do czego służy i czy rzeczywiście jest to skomplikowany system?

Ile kosztuje wdrożenie systemu ERP?

Ile kosztuje wdrożenie systemu ERP?

Ponad połowa wdrożeń systemów ERP przekracza budżet. Dobre zabudżetowanie jest kluczowe w procesie wyboru, zakupu i wdrożenia systemu ERP.

Powiązane kategorie

Planowanie
długoterminowe

Planowanie
globalne

Procesy
biznesowe

Zgodność
z prawem

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik