Długość czytania:
Nie od dziś wiadomo, jak duże znaczenie dla firmy ma Employee Experience. Doświadczenia pracowników przekładają się nie tylko na wizerunek przedsiębiorstwa, ale również zapobiegają rotacji i pomagają obniżyć koszty. Dlaczego warto o nie dbać i w jaki sposób można wzmacniać Employee Experience?
Employee Experience – co to takiego?
Employee Experience to ogół doświadczeń, wrażeń i opinii pracownika na temat firmy oraz swojej pracy w danym miejscu. Składają się na nie:
- kultura organizacyjna przedsiębiorstwa – struktura organizacyjna, komunikacja w firmie, wartości, misje i cele, współpraca, zarządzanie;
- narzędzia – m.in. technologie, oprogramowania, sprzęt do pracy, komunikatory i aplikacje usprawniające pracę;
- otoczenie – współpracownicy, środowisko pracy, różnorodność wśród zatrudnionych, dress code, kolorystyka;
- rozwój i wynagrodzenie – płaca i benefity pracownicze, rozwój i samodzielność, dostęp do szkoleń, możliwość awansowania, odpowiedzialność za wykonywaną pracę.
Dla każdego pracownika ważne będzie co innego – warto rozmawiać o tym już na etapie rekrutacji. Jeżeli wartości i poglądy zatrudnianych osób będą spójne z tymi wyznawanymi przez firmę, współpraca będzie przebiegać znacznie lepiej. Jak widać, na Employee Experience składa się wiele elementów – chcąc budować pozytywne doświadczenie pracowników, należy dbać o każdy z nich z osobna. Doświadczenie osób zatrudnionych buduje się w wyniku kontaktów nie tylko z pracodawcą czy kierownictwem, ale i z podwładnymi oraz współpracownikami.
Przeczytaj także: DEI, czyli Diversity, Equity, Inclusion – chwilowy trend czy ważna zmiana w budowaniu zespołów?
Dlaczego budowanie doświadczenia pracowników ma takie znaczenie?
Dbanie o pozytywny Employee Experience jest niezwykle ważne z punktu widzenia samego pracodawcy. Im lepsze są doświadczenia pracownika związane z daną firmą, tym mocniejszy staje się jej wizerunek. Wrażenia osób zatrudnionych mają bardzo duży wpływ na ich opinię o pracodawcy i całym miejscu pracy – również na zewnątrz, przed kontrahentami. Employee Experience wpływa bowiem znacząco na Customer Experience. Odchodząc z danego miejsca pracy, zadowolony pracownik będzie mówił o nim publicznie w pozytywny sposób. Dobre doświadczenia pracowników wiążą się m.in. z:
- niższymi kosztami rekrutacji;
- zmniejszeniem rotacji pracowników;
- napływem nowych wykwalifikowanych kandydatów;
- lepszymi wynikami w firmie.
Doświadczenia pracowników wpływają również na sam sposób wykonywania przez nich swoich obowiązków. Jeśli wrażenia są pozytywne, zatrudnione osoby są zmotywowane, pracują efektywniej i chętniej przychodzą do pracy. Zaangażowanie pracownika przekłada się z kolei bezpośrednio na rozwój całej firmy i jakość wytwarzanych towarów czy świadczonych przez przedsiębiorstwo usług.
Przeczytaj także: Symfonia Hsys – Wszystkie procesy HR w jednym systemie
Symfonia HR
Wszystkie procesy HR w jednym systemie
Jak wzmacniać Employee Experience w firmie? Wskazówki
Pozytywny Employee Experience można budować na wiele sposobów, a firma może wpływać na wrażenia pracowników od momentu rozpoczęcia rekrutacji aż do dnia opuszczenia organizacji. Przede wszystkim, niezbędne jest dbanie o kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa i skupienie się na jego środowisku technologicznym. To bardzo ważne, aby zapewnić pracownikom niezbędne narzędzia do pracy – powinny one umożliwiać sprawną i efektowną pracę. Nie należy zapominać o budowaniu dobrych relacji z osobami zatrudnionymi, docenianiu ich i traktowaniu ze zrozumieniem. Indywidualne podejście do każdego pracownika może mieć znaczący wpływ na opinię o firmie.
Podstawę stanowi również komunikacja – odpowiedni dialog między pracodawcą a pracownikami to klucz do poznania ich opinii oraz doświadczeń. W celu sprawdzenia Employee Experience można przeprowadzać m.in. ankiety satysfakcji pracowników. Niezwykle ważna jest w tym przypadku otwartość i szczerość osób zatrudnionych – tylko wówczas badanie będzie skutkowało wprowadzeniem potrzebnych zmian w miejscu pracy.
Ważne również, aby doświadczenia pracowników badać regularnie – nie tylko na końcu lub na początku współpracy, ale i na innych etapach działalności danej osoby w firmie.
Przeczytaj także: Co stopuje rozwój technologiczny, czyli główne blokery cyfryzacji HR w polskich przedsiębiorstwach
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy