Długość czytania:
Kształtowanie swojego wizerunku wymaga dzisiaj obecności w sieci – a jednym z miejsc, w których szczególnie warto być aktywnym, jest portal LinkedIn. Jak zbudować markę osobistą, wykorzystując tę platformę? Przeczytasz o tym w naszym poradniku!
Spis treści:
- Dlaczego warto budować markę osobistą na LinkedIn?
- Budowanie sieci kontaktów na LinkedIn
- Tworzenie wartościowych treści
- Udzielanie rekomendacji i otrzymywanie ich
- Monitorowanie i analiza wyników
Dlaczego warto budować markę osobistą na LinkedIn?
LinkedIn to znany na całym świecie portal społecznościowy stworzony z myślą o nawiązywaniu biznesowych i zawodowych relacji. Do jego głównych funkcji należy:
- publikowanie ogłoszeń rekrutacyjnych i wyszukiwanie specjalistów;
- opcja dokumentowania kariery zawodowej;
- możliwość dzielenia się branżową wiedzą;
- tworzenie kontaktów pomocnych w dalszym rozwoju zawodowym.
Korzystanie z serwisu może się więc okazać bardzo dobrą metodą kształtowanie marki osobistej i pozycji „eksperta” w danej dziedzinie.
Korzyści z posiadania silnej marki osobistej
Budowanie marki osobistej, nazywane również personal brandingiem, to wszelkie działania mające na celu zwiększanie świadomości i rozpoznawalności marki oraz tworzenie jej pozytywnego wizerunku. Proces ten ma pomóc także w zbudowaniu związku między brandem a jego otoczeniem – m.in. klientami czy mediami – i pozyskaniu zaufania. Wymaga on jednak posiadania przemyślanej strategii, konsekwencji w działaniu oraz systematyczności. Duże znaczenie w budowaniu silnej osobistej marki odgrywają w dzisiejszych czasach social media – zwłaszcza te skupiające się na kontaktach zawodowo-biznesowych, jak np. LinkedIn.
Tworzenie profesjonalnego profilu LinkedIn
LinkedIn może zostać wykorzystany do kształtowania wizerunku na wiele różnych sposobów.
Optymalizacja zdjęcia profilowego i tła
W pierwszej kolejności należy stworzyć profil, który będzie przykuwał uwagę innych użytkowników. Duże znaczenie ma w tym przypadku fotografia oraz jej tło – może ona wiele powiedzieć na temat danej osoby. Ważne, aby było to zdjęcie wysokiej jakości, ostre i dobrze oświetlone. Co więcej, nie powinno ono przedstawiać właściciela profilu w nieformalnym stroju czy sytuacji ani w otoczeniu innych ludzi. Dobre zdjęcie profilowe na LinkedIn ukazuje profesjonalizm oraz pewność siebie, a nierzadko sugeruje też branżę, w której działa użytkownik. Co ważne, wcale nie musi być ono całkowicie poważne – delikatny, naturalny uśmiech jest jak najbardziej mile widziany. Wskazuje on na przyjazną osobowość i zachęca do nawiązania kontaktu. W wykonaniu odpowiedniej fotografii na profil w serwisie LinkedIn może pomóc doświadczony fotograf biznesowy.
Przeczytaj również: Budowanie marki osobistej w erze cyfrowej: kluczowe kroki, dzięki którym osiągniesz sukces – Symfonia
Skuteczne pisanie nagłówka i podsumowania
Równie istotny jest nagłówek. To właśnie w nim znajduje się pierwsza wzmianka na temat zajmowanego stanowiska. Nagłówek zawiera również frazy kluczowe, które najlepiej opisują danego użytkownika i obszar jego zawodowych działań. Tworząc profil, warto dodać także odpowiednie zdjęcie, które uczyni go jeszcze bardziej autentycznym, i sformułować skuteczne podsumowanie. W tym miejscu powinny znaleźć się wszelkie informacje na temat umiejętności i kwalifikacji, unikalnych cech czy największych zawodowych sukcesów.
Wypełnienie sekcji doświadczenia i umiejętności
Na profilu LinkedIn widnieją także osobne sekcje „Doświadczenie”, „Licencje i certyfikaty” czy „Osiągnięcia”, dzięki którym odbiorca jest w stanie jeszcze lepiej poznać daną osobę. Jeśli zależy Ci, by Twoja marka osobista na LinkedIn wciąż się rozwijała – nie pozostawiaj tych sekcji pustych.
Testuj Symfonia eBiuro za darmo przez 45 dni!
Budowanie sieci kontaktów na LinkedIn
Dobrym krokiem może być udostępnianie interesujących raportów i badań, dzielenie się swoją wiedzą, a ponadto – wchodzenie w interakcje z innymi użytkownikami. Istotne jest również budowanie sieci kontaktów poprzez wysyłanie i przyjmowanie zaproszeń od osób z danej branży – m.in. partnerów biznesowych, kontrahentów czy znajomych z pracy.
Tworzenie wartościowych treści
Warto ponadto pamiętać, że kluczowe jest też regularne publikowanie angażujących treści, pod którymi będą pojawiały się ciekawe dyskusje. W postach na profilu LinkedIn można wykorzystać ciekawe multimedia, a tym samym – wyróżnić się na tle konkurencji. Serwis – a konkretniej usługa LinkedIn Pulse – może zostać wykorzystany również do publikacji wartościowych artykułów, wzbogaconych dodatkowo materiałami graficznymi. Zapewnią one odbiorcom pewną wiedzę oraz wartość dodaną i wskażą na doświadczenie autora. Platforma działa na podobnej zasadzie co tradycyjne blogi.
Przeczytaj również: Strategia biznesowa firmy krok po kroku – przewodnik dla przedsiębiorców
Angażowanie się w grupy i dyskusje
LinkedIn umożliwia też dołączanie do branżowych grup, skupiających szerokie grono specjalistów z danej dziedziny. Połączenie wszystkich tych działań pozwala zbudować silną, autentyczną i godną zaufania markę osobistą – a przy tym nie wymaga wiele wysiłku. Wystarczy odrobina poświęconego czasu, kreatywności oraz systematyczności, aby przykuć uwagę innych i zainteresować ich swoją osobą czy brandem.
Udzielanie rekomendacji i otrzymywanie ich
LinkedIn pozwala na udzielanie i otrzymywanie rekomendacji – a osobom aktywnym w tym serwisie zależy na ich jak największej liczbie. Rekomendacje mają bowiem duży wpływ na wiarygodność, wspierają budowę silnej marki osobistej i zachęcają innych do nawiązywania współprac.
Jak prosić o rekomendacje?
W przypadku satysfakcjonującej współpracy z klientem warto poprosić go o rekomendację, która wpłynie na nasz wizerunek. Portal LinkedIn umożliwia automatyzację tego procesu dzięki specjalnej funkcji „Poproś o rekomendację”. Wystarczy wejść na konto danej osoby, kliknąć ikonę „Więcej” i wybrać tę opcję, a następnie – uzupełnić pola „Relacja” i „Stanowisko w tym czasie”. Prośba może zostać dodatkowo uzupełniona o prywatną wiadomość ze słowami zachęty i pozdrowieniami. O rekomendacje można prosić również bezpośrednio na swoim profilu w części „Rekomendacje”. Jest ona jednak widoczna wyłącznie w przypadku, gdy otrzymaliśmy już inną publiczną rekomendację lub udzieliliśmy jej innemu kontaktowi.
Przeczytaj również: Budowanie marki lokalnej firmy: jak zdobyć zaufanie klientów?
Jak pisać skuteczne rekomendacje na LinkedIn dla innych?
Jeśli pozytywnie oceniamy jakąś współpracę, warto zapewnić danej marce feedback właśnie w postaci rekomendacji. Te na portalu LinkedIn nie różnią się w znacznym stopniu od klasycznych rekomendacji. Pisząc je, warto:
- opisać cały proces, np. korzystania z usługi;
- wskazać na konkretne korzyści współpracy lub usług;
- określić sposób, w jaki trafiliśmy na daną markę lub osobę;
- pamiętać o wyrażeniu osobistej opinii;
- opierać się na własnym przykładzie.
Niezwykle ważne są też autentyczność, poprawność językowa czy zwięzły, zrozumiały dla wszystkich przekaz.
Symfonia eDokumenty
Sprawdź, jak działa!
Monitorowanie i analizowanie wyników
Oprócz regularnej aktywności, publikowania wartościowych treści czy dbania o relacje z siecią kontaktów w przypadku LinkedIn duże znaczenie ma bieżące monitorowanie i analizowanie wyników.
Korzystanie z narzędzi analitycznych LinkedIn
LinkedIn oferuje swoim użytkownikom możliwość korzystania z darmowych narzędzi analitycznych. Stanowią one doskonałą alternatywę dla płatnych usług, a przy tym – gwarantują wysoką wiarygodność danych. Chcąc monitorować i analizować wyniki swoich działań w serwisie, nie trzeba więc sięgać po osobne usługi. Narzędzia analityczne LinkedIn pozwalają na mierzenie skuteczności m.in. poprzez analizę publikacji, odbiorców czy profilu (np. liczbę wyświetleń). Dzięki sekcji „Analityka i narzędzia” twórcy zyskują też pomysły na kolejne publikacje i mogą odkrywać dostępne narzędzia do tworzenia.
Dostosowywanie strategii na podstawie wyników
Wyniki otrzymane po analizie profilu czy publikacji na LinkedIn pozwalają wyciągnąć konkretne wnioski, a tym samym – wprowadzić ewentualne zmiany w codziennej aktywności w serwisie. Dzięki nim można więc dostosować strategię działania m.in. do zachowań odbiorców – a jej udoskonalenie może skutkować wzrostem zaufania i zaangażowania społeczności oraz ogólną poprawą wizerunku.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy