Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak nadać uprawnienia do KSeF?

Urszula Holik

Urszula Holik

Długość czytania:

9 czerwca 2025

Chcesz uzyskać dostęp do KSeF, ale nie wiesz, od czego zacząć? Zastanawiasz się, kto może korzystać z systemu, jak wygląda pierwsze logowanie i co trzeba zrobić, żeby e-faktury w Twoim imieniu mogły wystawiać inne podmioty, np. biuro rachunkowe? W tym poradniku wyjaśniamy, czym są uprawnienia do KSeF, jak je nadać, komu można je przekazać i jak nimi efektywnie zarządzać.

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Uprawnienia do KSeF to zestaw ról przypisanych konkretnym osobom (głównie) lub podmiotom (rzadziej), które umożliwiają im korzystanie z funkcji systemu, takich jak wystawianie, przeglądanie i odbieranie e-faktur czy zarządzanie całą platformą
  • Uprawnienia w KSeF można nadawać elektronicznie przez system KSeF lub przez połączone z nim aplikacje, a w przypadku pierwszego użytkownika działającego w imieniu podmiotu prawnego za pomocą formularza ZAW-FA.
  • Krajowy System e-Faktur rozróżnia kilka rodzajów uprawnień – m.in. do wystawiania faktur, przeglądania dokumentów czy zarządzania dostępami innych użytkowników.
  • W KSeF funkcjonują również różne modele dostępu – m.in. standardowy, samofakturowania, dla jednostek samorządu terytorialnego oraz grup VAT

Czym są uprawnienia do KSeF?

KSeF to centralna platforma teleinformatyczna, przygotowana przez Ministerstwo Finansów i służąca do wysyłania, odbierania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Jej działanie opiera się na modelu poświadczeń, co oznacza, że dostęp do poszczególnych funkcji i danych jest ściśle kontrolowany. W efekcie, aby móc korzystać z funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur, każdy użytkownik musi przejść proces uwierzytelnienia się i autoryzacji w systemie. Dopiero po potwierdzeniu swojej tożsamości, będzie mógł wykonywać konkretne czynności, np. w zakresie przeglądania, wystawiania oraz otrzymywania faktur ustrukturyzowanych.

Poza Tobą, jako głównym podatnikiem, w systemie KSeF może działać również podmiot uprawniony, czyli np. biuro rachunkowe lub inna, wskazana przez Ciebie osoba fizyczna. Dzięki modelowi uprawnień, system jest w stanie zweryfikować tożsamość każdej osoby lub każdego podmiotu uzyskującego dostęp do Twoich dokumentów tak, aby nie dostały się one w niepowołane ręce.

Chcesz dowiedzieć się więcej o Krajowym Systemie e-Faktur? Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik na temat KSeF!

Rodzaje uprawnień w KSeF

W KSeF funkcjonuje kilka rodzajów uprawnień, które pozwalają na wykonywanie ściśle określonych czynności. Możemy je podzielić na następujące kategorie:

  • uprawnienia do nadawania, zmieniania i odbierania uprawnień innych użytkowników,
  • uprawnienia do wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF,
  • uprawnienia do dostępu (przeglądania) faktur ustrukturyzowanych,
  • specyficzne uprawnienia do wystawiania faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.

Jak uzyskać dostęp do KSeF?

Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie wymaga zakładania osobnego konta – każda firma ma je automatycznie utworzone przez Ministerstwo Finansów. Aby rozpocząć pracę w systemie, wystarczy uwierzytelnić się jedną z metod:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną z NIP,
  • Profilem Zaufanym,
  • tokenem wygenerowanym w KSeF.

Logowanie odbywa się na stronie https://ksef.podatki.gov.pl. Osoby fizyczne mogą zalogować się za pomocą Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. Jeśli podpis nie zawiera numeru NIP lub PESEL, należy wcześniej złożyć formularz ZAW-FA w urzędzie skarbowym.

Po zalogowaniu pierwszy użytkownik uzyskuje pełny dostęp do systemu i może nadawać uprawnienia kolejnym pracownikom lub zewnętrznym podmiotom (np. biuru rachunkowemu).

Przeczytaj również: Wdrożenie KSeF w firmie – jak przejść na e-fakturowanie?

Sposoby nadawania, zmiany i odbierania uprawnień do KSeF

Nadawanie uprawnień w KSeF jest możliwe na dwa sposoby.

  • elektronicznie, po zalogowaniu się na konto w systemie KSeF (ksef.mf.gov.pl);
  • w formie papierowej lub elektronicznej, poprzez złożenie zawiadomienia ZAW-FA do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, co ma miejsce najczęściej w przypadku pierwszego użytkownika platformy

Ten drugi sposób jest przewidziany w szczególności dla podatników (organizacji lub spółek), którzy nie są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, bo przedsiębiorcy automatycznie zalogują się na NIP swojej firmy. Jeżeli organizacja posiada kwalifikowaną pieczę elektroniczną z NIP firmy, to może z niej skorzystać do pierwszego logowania, w przeciwnym przypadku potrzebuje ZAW-FA aby zgłosić konkretną osobę jako “właściciela” uprawnień w KSeF.

Zautomatyzuj obsługę faktur KSeF za darmo!

Z oprogramowaniem Symfonii e fakturowanie staje się proste i naprawdę wygodne! Wypróbuj Symfonię KSeF – uruchom naszą aplikację w wersji freemium i zacznij testowanie bez żadnych opłat i zobowiązań.

Podmioty i osoby uprawnione do działania w KSeF

W ramach Krajowego Systemu e-Faktur możemy wyróżnić różne kategorie podmiotów, które mogą posiadać uprawnienia do wykonywania konkretnych czynności. Są to m.in.:

  • podatnik, komornik sądowy oraz organ egzekucyjny – wszystkie te podmioty posiadają tzw. uprawnienia właścicielskie, nadawane automatycznie. Oznacza to, że mogą korzystać z KSeF autoryzując się Podpisem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym;

Ważne: jeśli nie jesteś osobą fizyczną, ale posiadasz kwalifikowaną pieczęć elektroniczną zawierającą NIP, możesz korzystać z KSeF na podstawie pierwotnych uprawnień właścicielskich i nie musisz zgłaszać uprawnień w urzędzie skarbowym. W pozostałych przypadkach musisz wskazać osobę fizyczną uprawnioną do korzystania z systemu.

  • osoby fizyczne uprawnione bezpośrednio przez podatnika, które mogą podejmować czynności wyłącznie w określonym zakresie;
  • podmioty niebędące osobami fizycznymi uprawnione bezpośrednio przez podatnika;
  • osoby fizyczne uprawnione pośrednio, a zatem przez podmiot uprzednio wskazany przez podatnika.

Dodatkowe, bardziej specyficzne modele uprawnień, przewidziano również dla jednostek samorządu terytorialnego (JST), grup VAT (GRV) oraz podmiotów, które wystawiają faktury w ramach procedury samofakturowania. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dalszej części naszego poradnika.

Uprawnienia do KSeF mogą posiadać także:

  • przedstawiciel podatkowy,
  • osoby wskazane w ramach JST/GRV,
  • osoby wskazane przez komornika czy organ egzekucyjny.

Obejrzyj wideo: Nowy projekt ustawy o KSeF – obejrzyj wideo 

Modele uprawnień do KSeF – przegląd dostępnych rozwiązań

W KSeF funkcjonuje kilka modeli uprawnień, które odpowiadają różnym scenariuszom i potrzebom użytkowników. Przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym z nich.

Chcesz dobrze przygotować się na KSeF? Kliknij baner, wypełnij formularz i pobierz listę kontrolną!

Model standardowy

Model standardowy dotyczy podatnika, który posiada tzw. uprawnienia właścicielskie. W ich ramach może np. nadawać uprawnienia innym osobom, wystawiać faktury oraz mieć dostęp do dokumentów znajdujących się w systemie. Ma także możliwość nadawania uprawnień innym osobom. Właściciel w tym kontekście wszystko widzi i wszystko może.

Uprawnienia bezpośrednie do KSeF dotyczą osób lub podmiotów, które zostały wskazane przez danego podatnika i mogą w jego imieniu:

  • nadawać uprawnienia innym osobom,
  • wystawiać faktury,
  • przeglądać przesyłane za pomocą KSeF dokumenty
  • odbierać faktury

Ważne: uprawnienia bezpośrednie są przypisane do konkretnej osoby fizycznej, która jest identyfikowana za pomocą NIP, PESEL lub zarejestrowanego odcisku palca.

W modelu standardowym możesz jednak przekazać uprawnienia do wystawiania i odbierania faktur przez KSeF nie tylko konkretnym osobom, ale też innemu podmiotowi – np. biuru rachunkowemu. W takim przypadku będzie ono mogło:

  • wystawiać faktury w Twoim imieniu,
  • odbierać faktury,
  • przekazać uprawnienia swoim pracownikom (czyli księgowym, którzy pracują w biurze).

Delegowanie uprawnień działa jednak tylko o jeden poziom w dół, co oznacza, że dany podmiot może nadać dostęp do KSeF swoim pracownikom, ale już nie dalej. Dzięki temu nie musisz zgłaszać każdej osoby z osobna– wystarczy raz upoważnić np. biuro rachunkowe, które przekaże uprawnienia swoim pracownikom. Takie osoby będą korzystać z tzw. uprawnień pośrednich.

Ważne: zakres uprawnień konkretnego księgowego musi być zgodny z zakresem, jaki podatnik przyznał całemu biuru rachunkowemu. 

Model samofakturowania

Model samofakturowania to szczególny rodzaj uprawnień do KSeF, wykorzystywany w sytuacji, gdy fakturę wystawia nie sprzedawca, lecz nabywca towaru lub usługi (stąd „samofakturowanie”). Aby z niego skorzystać, podatnik posiadający uprawnienia właścicielskie musi wskazać inne podmioty (np. firmy), które będą wystawiać faktury w KSeF w jego imieniu. Zachowuje on przy tym pełną kontrolę nad tym, kto może dodawać dokumenty – podmioty, które dokonują samofakturowania, są bowiem traktowane przez system jako nabywcy. Podobnie jak w modelu standardowym, także i tu uprawnienia do wystawiania faktur w KSeF są przypisane do konkretnej osoby fizycznej, identyfikowanej np. przez NIP, PESEL lub podpis kwalifikowany.

Przeczytaj również: KSeF a faktury zagraniczne

Modele dla jednostek samorządu terytorialnego i grup VAT

W KSeF przewidziano również dodatkowy model uprawnień przeznaczony dla jednostek samorządu terytorialnego (JST), czyli gmin, powiatów, województw i ich jednostek podrzędnych (czyli np. szkół, ośrodków kultury, itp.). Aby skutecznie nadać uprawnienie dla tego typu podmiotów, NIP jednostki podrzędnej musi zostać zgłoszony w NIP-2 złożonym przez daną JST.  W ramach tego modelu jednostka samorządu terytorialnego może nadawać uprawnienia do KSeF bezpośrednio konkretnym osobom fizycznym lub jednostkom podrzędnym. Te ostatnie mają natomiast prawo przekazać swoje uprawnienia dalej, ale już tylko w zakresie wystawiania i odbierania faktur z KSeF. Aby jednostka podrzędna miała dostęp do faktury lub mogła ją wystawić, musi być wpisana jako Podmiot3 w strukturze faktury XML w KSeF, a pole Rola musi mieć wartość 7 – czyli „jednostka JST – wystawca”. Model ten daje zatem możliwość delegowania uprawnień (np. księgowej w szkole albo zewnętrznemu biuru rachunkowemu). Upraszcza również procedury administracyjne, bo wystarczy w nim tylko raz wskazać podmiot, który następnie ma możliwość przekazania swoich uprawnień dalej (tzw. „delegacja o jeden szczebel”).

Chcesz dobrze przygotować się na KSeF? Kliknij baner, wypełnij formularz i pobierz listę kontrolną!

W bardzo podobny sposób ten proces wygląda w przypadku grup VAT. Najważniejsze różnice pomiędzy tymi modelami znajdziesz w tabeli.

Tabela. Model uprawnień dla grup VAT (GRV) i JST w KSeF – jak to działa?

Kogo dotyczy? JST GRV (grupa VAT)
Nazwa jednostki nadrzędnej JST (np. gmina) Grupa VAT
Oznaczenie roli w fakturze (Podmiot3) 7 – jednostka JST – wystawca 9 – członek GRV – wystawca
Funkcja przedstawiciela Nie występuje jako osobny byt Jest wyraźnie wskazany – przedstawiciel grupy VAT
Zakres wystawiania i odbierania faktur Tylko w zakresie wystawiania/odbierania w imieniu JST Możliwe także zarządzanie członkami grupy VAT i działanie w ramach struktury GRV
Możliwość delegowania uprawnień Jednostki podrzędne JST (np. szkoły, OSP) Członkowie grupy VAT
Charakter jednostek podrzędnych Osobne podmioty publiczne Osobne podmioty gospodarcze (członkowie GRV)

Źródło: Uprawnienia dla JST i Grup VAT

Dostęp do KSeF i uprawnienia pierwotne – kto i jak je otrzymuje?

Proces uzyskania dostępu do KSeF różni się w zależności od tego, czy działasz jako osoba fizyczna, podmiot niebędący osobą fizyczną, czy komornik sądowy.

Jeśli jesteś osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub komornikiem, możesz korzystać z uprawnień właścicielskich, które zostały przypisane automatycznie. Aby rozpocząć e-fakturowanie w ramach KSeF, zaloguj się do systemu i potwierdź swoją tożsamość za pomocą profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jeśli ten ostatni nie zawiera Twojego NIP i PESEL, musisz najpierw zgłosić odcisk palca podpisu za pośrednictwem zawiadomienia ZAW-FA. Pamiętaj, że każda zmiana lub odnowienie takiego podpisu będzie wymagało złożenia kolejnego zawiadomienia.

Jeśli reprezentujesz podmiot niebędący osobą fizyczną i posiadasz kwalifikowaną pieczęć elektroniczną zawierającą NIP, możesz korzystać z KSeF na podstawie pierwotnych uprawnień właścicielskich bez konieczności dodatkowego zgłaszania uprawnień w urzędzie skarbowym.

W pozostałych przypadkach, jeśli nie jesteś osobą fizyczną i nie posiadasz kwalifikowanej pieczęci elektronicznej z NIP-em, musisz wskazać osobę fizyczną uprawnioną do działania w imieniu Twojej firmy za pomocą formularza ZAW-FA. Osoba fizyczna wskazana w ten sposób uzyska możliwość nadawania dalszych uprawnień do KSeF drogą elektroniczną – zgodnie z opisanymi wcześniej modelami.

Tabela – jak uzyskać dostęp do KSeF krok po kroku?

Kto? Krok 1 – Uwierzytelnienie w systemie Krok 2 – Uzyskanie uprawnień Krok 3 – Dalsze działania w KSeF
Osoba fizyczna (np. JDG, komornik) Sprawdź, czy masz:
– Podpis zaufany lub
– Kwalifikowany podpis elektroniczny (z NIP i PESEL)
Uprawnienie nadawane automatycznie przy pierwszym logowaniu Możesz:
– Wystawiać/odbierać faktury
– Nadawać uprawnienia innym osobom
Podmiot niebędący osobą fizyczną
(np. spółka, urząd, organ egzekucyjny)
Sprawdź, czy masz:
– Kwalifikowaną pieczęć elektroniczną z NIP
Jeśli tak – uprawnienie otrzymasz automatyczne.
Jeśli nie – musisz złożyć ZAW-FA i wskazać osobę fizyczną
Wskazana osoba może:
– Logować się do KSeF
– Zarządzać uprawnieniami
– Wystawiać/odbierać faktury
Osoba fizyczna wskazana przez podmiot (np. pracownik, księgowa) Upewnij się, że masz:
– Podpis zaufany lub
– Kwalifikowany podpis elektroniczny
Otrzymujesz uprawnienie przez ZAW-FA lub przez delegację elektroniczną Możesz:
– Działać w imieniu organizacji
– Nadawać uprawnienia innym (jeśli masz taki zakres)
Podmiot zewnętrzny (np. biuro rachunkowe) Brak potrzeby podpisu pieczęci – działa na podstawie uprawnień nadanych przez klienta Otrzymujesz uprawnienie od klienta (np. członka GRV, JST) Możesz delegować pośrednio uprawnienia swoim pracownikom (tylko o 1 szczebel niżej)

Źródło: Uprawnienia KSeF

Jak nadać uprawnienia do KSeF dla biura rachunkowego?

Jeśli chcesz, aby biuro rachunkowe mogło w Twoim imieniu wysyłać i odbierać faktury w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), musisz nadać mu odpowiednie uprawnienia. Możesz to zrobić na dwa sposoby – elektronicznie lub papierowo.

1
Nadawanie uprawnień elektronicznie – przez Aplikację Podatnika KSeF

a. Wejdź na stronę: https://ksef.mf.gov.pl/web/login

b. Zaloguj się, używając Profilu Zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej (dla spółek).

c. Przejdź do zakładki „Uprawnienia”.

d. Wskaż podmiot, któremu chcesz nadać uprawnienia, oraz określ ich zakres.

2
Nadawanie uprawnień papierowo – za pomocą formularza ZAW-FA

a. Pobierz i wypełnij formularz ZAW-FA.

b. Wskaż dane osoby lub podmiotu, któremu chcesz nadać uprawnienia do korzystania z KSeF w Twoim imieniu.

c. Prześlij formularz do właściwego urzędu skarbowego.

O czym warto pamiętać?

  • Jasno określ zakres uprawnień – np. tylko odbiór faktur lub pełny dostęp.
  • Ustal zasady korzystania z KSeF przez biuro rachunkowe – np. w umowie o świadczenie usług księgowych.

Dlaczego warto nadać uprawnienia do KSeF biuru rachunkowemu?

Nadanie uprawnień do KSeF dla biura rachunkowego to prosty sposób, by zautomatyzować obieg dokumentów. Dzięki temu nie musisz już przesyłać faktur e-mailem ani dostarczać ich papierowo – biuro rachunkowe zyskuje bowiem bezpośredni dostęp do faktur zarejestrowanych w systemie. Będzie mogło także wysyłać je w Twoim imieniu za pośrednictwem KSeF.

Zasady zarządzania uprawnieniami w KSeF

Po uzyskaniu dostępu do KSeF i aktywowaniu uprawnień pierwotnych, możesz zarządzać uprawnieniami innych użytkowników z Twojej organizacji. Pamiętaj, aby nadawać je zgodnie z potrzebami i rolami poszczególnych osób, dbając o bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie systemu:

  • nadawaj tylko te uprawnienia, które są niezbędne do wykonywania określonych zadań, np. wystawiania lub przeglądania e-faktur w KSeF;
  • sprawdzaj od czasu do czasu, czy nadane uprawnienia są nadal aktualne i niezbędne. Jeśli pracownik, który obsługiwał KSeF zmienił stanowisko lub zakończył współpracę z Twoją firmą, niezwłocznie zmień lub odbierz jego uprawnienia;
  • wprowadź wewnętrzne procedury określające, kto i na jakich zasadach może wnioskować o nadanie uprawnień oraz kto jest odpowiedzialny za ich przyznawanie i odbieranie w systemie;
  • prowadź rejestr nadanych, zmienionych i odebranych uprawnień – dzięki temu będziesz mieć kontrolę nad historią dostępu do systemu i łatwiej zidentyfikujesz ewentualne nieprawidłowości;
  • KSeF oferuje różne modele uprawnień (standardowy, samofakturowania, dla JST i GRV) – wybierz ten, który najlepiej odpowiada specyfice Twojej działalności i relacjom z innymi podmiotami;
  • upewnij się, że osoby upoważnione do działania w KSeF rozumieją zakres swoich uprawnień oraz zasady bezpiecznego korzystania z systemu.

Potrzebujesz pomocy w zakresie KSeF? Skorzystaj z zielonej linii Symfonii!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat KSeF oraz związanych z tym obowiązków, skorzystaj z pomocy w ramach Zielonej Linii Symfonii . Nasi konsultanci podpowiedzą Ci, jak przygotować się do nowych wymagań oraz o czym pamiętać podczas e fakturowania w ramach KSeF!

Wypełnij formularz i pobierz listę kontrolną

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł: