Symfonia KSeF to aplikacja, która umożliwia wymianę danych między Krajowym Systemem e‑Faktur a oprogramowaniem do wystawiania, księgowania i obiegu faktur, z którego korzystasz w swojej firmie. Z jej pomocą szybko i bezpiecznie wyślesz oraz odbierzesz faktury ustrukturyzowane zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Finansów, a także prześlesz do kontrahentów dodatkowe dane i załączniki.
Przygotuj swoją firmę na KSeF i zyskaj pełną kontrolę nad fakturami w jednym miejscu!
W jaki sposób to działa?
Zarówno wysłanie jak i odbiór dokumentów we współpracy z KSeF przeprowadzisz bezpośrednio w aplikacjach Symfonii, bez potrzeby ciągłego logowania się do portalu Ministerstwa Finansów.
Dokumenty sprzedażowe wyślesz z modułu Symfonia Handel oraz Symfonia eBiuro zaraz po ich wystawieniu lub w ramach operacji zbiorczych spod kartoteki sprzedaży. Symfonia zadba o utworzenie odpowiedniej struktury XML i przekazanie faktury do KSeF Ministerstwa Finansów.
Dokumenty kosztowe możesz odebrać do modułu Symfonia Finanse i Księgowość lub Symfonia Handel prosto z Symfonii KSeF albo wcześniej przeprowadzić przez proces akceptacji w Symfonii eDokumenty (zależnie od wybranego modelu pracy i przyjętych w firmie procesów). Jeżeli pracujesz na aplikacji Symfonia eBiuro do dyspozycji masz uproszczony mechanizm akceptacji dokumentu.
Dokumenty towarowe, które powinny skutkować przyjęciami na magazynie, mogą zostać przyjęte w module Symfonia Handel lub Symfonia eBiuro i w ten sposób rozliczyć przyjęte dostawy, tworząc odpowiednie pozycje w kartotece towarów lub uzgadniając z istniejącymi.
Wysyłanie faktur do KSeF może być proste!
Z Symfonią KSeF możesz zarządzać fakturami wystawionymi w różnych systemach księgowych. Aplikacja świetnie integruje się z innymi rozwiązaniami Symfonii, takimi jak Symfonia Finanse i Księgowość, Symfonia Handel, Symfonia eBiuro czy Symfonia eDokumenty. Korzystasz z innego oprogramowania? Żaden problem! Symfonię KSeF możesz bez problemu połączyć z swoim systemem księgowym za pomocą API.
Model odbierania faktury z KSeF za pośrednictwem Symfonii eDokumenty
Model wysyłania i odbioru faktury z KSeF za pośrednictwem Symfonii Handel
Jak rozpocząć pracę z Symfonią KSeF?
Aby móc wysyłać i odbierać faktury ustrukturyzowane w ramach KSeF z poziomu programu księgowego, musisz najpierw zgłosić do urzędu skarbowego pierwszego użytkownika systemu. Zrobisz to za pomocą formularza ZAW-FA dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów. Udało Ci się przesłać zgłoszenie? Świetnie – możesz rozpocząć pracę z Symfonią KSeF. Zobacz, jakie to proste!
wśród dostępnych usług wybierz Symfonię KSeF w wersji freemium
3
Potrzebujesz więcej niż freemium?
w każdej chwili, w razie potrzeby możesz zwiększyć swój limit w e‑sklepie
Co to jest freemium?
Sprawdź, jak działa Symfonia KSeF – bez żadnych dodatkowych opłat. Po założeniu konta w Symfonii KSeF udostępnimy Ci bezpłatny pakiet 5 dokumentów. Możesz go wykorzystać do wysyłania lub odbierania faktur ustrukturyzowanych z Krajowego Systemu e-Faktur.
Twój bezpłatny pakiet będzie odnawiać się co 30 dni. Niewykorzystane dokumenty nie przechodzą jednak na kolejny okres – w każdym miesiącu możesz bezpłatnie wysłać lub odebrać 5 dokumentów.
Jeśli ten pakiet przestanie Ci wystarczać, w każdej chwili możesz zwiększyć limit dokumentów obsługiwanych za pomocą aplikacji Symfonia KSeF.
Nie musisz instalować dodatkowego oprogramowania. Wystarczy, że założysz konto i autoryzujesz swoją firmę w KSeF.
Wygoda i łatwość obsługi
Wystawiasz i odbierasz faktury tak jak zwykle, a Symfonia KSeF działa w tle i wspiera cały proces komunikacji z Ministerstwem Finansów.
Bezpieczeństwo pracy
Dzięki Symfonii KSeF nie wyślesz do Ministerstwa Finansów błędnych, niekompletnych lub zdublowanych faktur.
Zawsze aktualna
Aktualizacja komunikacji z serwerami MF odbywa się na serwerach Symfonii, dzięki czemu zawsze masz dostęp do najnowszej wersji programu.
Automatyzacja pracy w razie awarii
Symfonia KSeF automatycznie obsłuży procedury w przypadku awarii serwerów Ministerstwa Finansów.
Porządek
Bez względu na to, z jakiej konfiguracji programów Symfonii korzystasz, masz dostęp do wszystkich danych swojej firmy w jednym miejscu.
Integracja z innymi systemami
Symfonia KSeF ma własne API, które pozwala zintegrować to rozwiązanie z innym oprogramowaniem – w tym także z systemami pochodzącymi od różnych producentów rozwiązań IT.
Elastyczność i freemium
W każdym miesiącu do 5 faktur masz dostępne bez opłat, a jeśli potrzebujesz większego limitu – dobierzesz go optymalnie do potrzeb swojej firmy i w razie potrzeby wygodnie zwiększysz w e-sklepie.
Choć do wejścia w życie obowiązku e‑fakturowania zostało jeszcze trochę czasu, to jednak warto mieć świadomość, że implementacja KSeF w firmie wymaga pewnych przygotowań. Jeśli zatem nie wiesz, jak korzystać z Krajowego Systemu e‑Faktur, przeczytaj ten poradnik. Znajdziesz w nim instrukcję, z której dowiesz się jak krok po kroku wdrożyć KSeF w swojej firmie.
KSeF to system informatyczny, który umożliwia wysyłanie, odbieranie oraz archiwizowanie faktur ustrukturyzowanych. Od 1 lutego 2026 r. będą musiały z niego korzystać firmy, których obroty w 2024 r. przekroczyły 200 mln zł, a dwa miesiące później także mniejsze przedsiębiorstwa – również te zwolnione z VAT. Z jego wdrożeniem wiąże się jednak wiele pytań i wątpliwości.
12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało komunikat dotyczący wdrożenia Krajowego Systemu eFaktur (KSeF), który docelowo ma objąć wszystkie firmy w Polsce – w tym także te korzystające ze zwolnienia z VAT. Po kilkukrotnych zmianach terminu, wdrożenie obowiązku e‑fakturowania nastąpi 1 lutego 2026 r. – w przypadku dużych podatników, a dla pozostałych firm – 1 kwietnia 2026 r.
Zanim zaczniesz korzystać z KSeF, musisz zgłosić pierwszego użytkownika do urzędu skarbowego. Zrobisz to za pomocą formularza ZAW-FA. Po skonfigurowaniu uwierzytelnienia dla tego użytkownika w KSeF, będziesz w stanie nadawać uprawnienia kolejnym osobom.
Aby uruchomić Symfonię KSeF, wejdź na stronę: https://app.symfonia.pl/ i zarejestruj konto nowego użytkownika (Symfonia ID). Następnie wprowadź dane swojej subskrypcji. Jeśli chcesz, by e-faktury mogły wysyłać i odbierać w Twoim imieniu także inne osoby, dodaj je w Portalu Użytkownika (https://app.symfonia.pl/admin/modules/users). Korzystając z uprawnień "pierwszego" uwierzytelnionego użytkownika, możesz zarządzać dostępem pozostałych osób. Zgłaszając użytkownika, pamiętaj, by użyć jego numeru NIP lub PESEL, zgodnego z wykorzystywanym przez niego podpisem kwalifikowanym. Więcej szczegółowych informacji znajdziesz we wpisie: Szybki start - Symfonia KSeF - Symfonia Pomoc Online
Od strony ekosystemu Symfonia KSeF jest aplikacją, która pośredniczy w przesyłaniu e-faktur do KSeF, jest więc ona w tym procesie niezbędna. Natomiast warto podkreślić, że Symfonia Handel i Symfonia KSeF współpracują ze sobą tak, by użytkownik wystawiający fakturę w systemie Handel nie musiał bezpośrednio korzystać z Symfonii KSeF – działa ona w tle jako w pełni zintegrowana usługa z Symfonią Handel.
Tak, Symfonia KSeF daje możliwość zbiorczego przesyłania e-faktur do KSeF.
Tak, Symfonia KSeF jako rozwiązanie natywne integruje się z oprogramowaniem Symfonia eDokumenty podobnie jak z innymi systemami Symfonii, tak aby maksymalnie ułatwić obsługę e-faktur oraz zautomatyzować ich obieg i przetwarzanie.
Symfonia KSeF pobiera automatycznie e-faktury bezpośrednio z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie ma więc znaczenia, jakie oprogramowanie przesłało fakturę sprzedażową do KSeF. Ponadto Symfonia KSeF ma własne API, które pozwala zintegrować to rozwiązanie z innym oprogramowaniem – w tym także z systemami pochodzącymi od różnych producentów rozwiązań IT.
Z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) e-faktury zakupowe są importowane do systemu Symfonia Finanse i Księgowość automatycznie za pośrednictwem aplikacji Symfonia KSeF. Trafiają one do bufora, podobnie jak importowane z KSeF e-faktury sprzedaży.
Dla podmiotów wystawiających niewielką liczbę faktur rekomendujemy system chmurowy Symfonia eBiuro. Przewidzieliśmy obsługę do 5 faktur miesięcznie bez żadnych opłat.
Dla podmiotów wystawiających niewielką liczbę faktur rekomendujemy wygodny i łatwy w obsłudze system chmurowy Symfonia eBiuro. Jeśli jednak mimo małej liczby faktur chcesz obsługiwać bardziej skomplikowane procesy sprzedaży - wybierz Symfonia Handel. W obu przypadkach bez żadnych opłat wyślesz lub odbierzesz z KSeF do 5 faktur miesięcznie.
Po utworzeniu organizacji w Symfonia KSeF dostajesz dostęp do pakietu 5. dokumentów, które możesz wykorzystać do wysyłki lub odbioru dokumentów z Krajowego Systemu e-Faktur. Ten bezpłatny pakiet będzie dla Ciebie odnawiany zawsze co 30 dni, ale niewykorzystane dokumenty nie przejdą na kolejny miesiąc – w każdym miesiącu możesz bezpłatnie wysłać lub odebrać do 5 dokumentów.
Jeśli chcesz za pośrednictwem Symfonii KSeF wysyłać lub odbierać z Krajowego Systemu e-Faktur więcej niż 5 dokumentów w miesiącu – możesz skorzystać z płatnego limitu Symfonii KSeF. Zakupu subskrypcji możesz dokonać za pośrednictwem swojego opiekuna handlowego lub w naszym e-sklepie
Po wykorzystaniu wszystkich dokumentów dostępnych w pakiecie Symfonii KSeF nadal możesz generować faktury w formacie ustrukturyzowanym, ale nie działa funkcja wysłania ich na platformę KSeF. Analogicznie nie działa funkcja pobierania faktur ustrukturyzowanych z platformy ministerstwa, ale można pobrane ręcznie do Symfonii KSeF faktury zaimportować do innych programów Symfonii.
Uruchom freemium Symfonii KSeF
Uproszczona księgowość wymaga prostych, ale efektywnych narzędzi. Symfonia eBiuro jest stworzone z myślą o takich potrzebach. Dowiedz się więcej o tym, jak możemy Ci pomóc.
Rozumiemy, że przy takiej ilości faktur potrzebujesz nie tylko efektywnych narzędzi księgowych, ale także wsparcia w zarządzaniu nimi. Dlatego proponujemy przejście do naszego e-sklepu, gdzie znajdziesz rozwiązania skrojone na miarę Twoich potrzeb finansowych i księgowych.
Nasze rozwiązania do obiegu i akceptacji faktury z KSeF są zintegrowane z programami Symfonii, aby maksymalnie ułatwić Twoją pracę. Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.